משחק שם ותנועה + משחק זיכרון תנועות– במעגל הצג את שמך והוסף תנועה. כולם חוזרים על שמך ועל התנועה שלך ואז תור הבא אחריך בסבב עם כיוון השעון. רצוי להתחיל מהמנחה כמודלינג. ניתן לעצור אחרי 5 משתתפים ולבדוק אם אנחנו זוכרים כל שם ותנועה שנעשו.

מקום פנוי האדם שמתחיל את המשחק משאיר מקום פנוי משמאלו. הוא מזמין חבר מהמעגל ע"י קריאה בשמו ומבקש שיבוא אליו בצורה מיוחדת (לדוגמא: לקפוץ על רגל אחת, לזחול על 4, לרקוד וכד') המשתתף אשר משמאלו נוצר מקום פנו, מזמין אדם חדש. דגש- יש להזמין את מי שעדיין לא השתתף.

משחק השמות עם גרביים במעגל; יש להביא סל עם כ-5-10 זוגות גרביים מגולגלות. המנחה מתחיל אומר את שמו ואת שם משתתף אחר במעגל לדוגמא: שרון לכוכבה. תוך כדי זריקת זוג גרביים מגולגלות. כך הלאה עד שכול אחד במעגל קיבל פעם אחת את הגרביים. כעת המנחה מתחיל להוסיף עוד זוגות גרביים ולזרוק באותו סדר בדיוק כלומר יש לזכור למי מסרתי ולהמשיך לזרוק לו/לה עד סוף המשחק. המשחק דורש תשומת לב, הקשבה לנותן ולמקבל. ניתן לשחק באופציה של "רוורס" – מסלול לאחור וסבב אחרון נעשה בשתיקה ועם דגש על קשר עין.

הקשבה בתנועה– במעגל; משתתף אחד מבצע תנועה כבחירתו. לדוגמא: עושה סיבוב וכולם יחד אתו מסתובבים. או זוחל\ת על 4 ועובר מקום- כולם משקפים את התנועה שלו\ה ויחד אתו זוחלים על 4 ומחליפים מקומות… כשהוא עוצר, התנועה עוברת למי שעומד משמאל.

תרגיל דיאלוג בתנועה וללא מילים בזוגות. אחד מבני הזוג מבצע תנועה כמו דיאלוג ללא מילים, השני רק מקשיב ומתבונן על מה הוא מספר לו דרך שפת הגוף. כשהוא עוצר ונכנס ל-freeze השני ממשיך את הדיאלוג בתנועה כ"תשובה" למה שחברו עשה. בתהליך נוצר סיפור בתנועה. בתום המפגש ניתן לחלוק את החוויה.

תרגיל המראה בזוגות, עומדים פנים מול פנים ומביטים זה על זה. האחד מתחיל להוביל תנועה והשני עושה בדיוק את אותו דבר כמראה. בהישמע האות מתחלפים בתפקיד המוביל הופך למובל והפוך.

זריקת כדור דמיוני– עומדים במעגל ומדמיינים שיש לנו כדור למשחק. האחד זורק בצורה מיוחדת את הכדור הדמיוני והשני תופס בצורה מיוחדת. ניתן גם להפוך את הכדור הדמיוני לכל דבר שנרצה ולהעבירו הלאה.

ידיים נוגעות לא נוגעות– עומדים ומחזיקים ידיים מול חבר, ללא מגע. חשים מה קורה במרווח ה"ריק" שבין הידיים. מתרחקים מעט תוך שמירה על קשר עין, כשמרגישים צורך חוזרים ומתקרבים. המטרה לחוות את האנרגיה הקיימת בין 2 אנשים ניתן לדבר על כך בתום התרגיל.

שיח חרשים– תרגיל של חוסר הקשבה בזוגות. אחד מתחיל לספר דבר מה שקרה לו השבוע השני צריך למצוא דרכים יצירתיות להפריע לו בתקשורת ולא להקשיב.

תרגיל הקשבה ללא תגובה– אחד מתחיל לספר. הפעם ההקשבה של בן הזוג מלאה יש לדייק את אופן הישיבה אחד מול השני להיות בקשר עין. ההקשבה תהיה טוטאלית – ללא תגובה בלי לשאול דבר, בלי לייעץ!   

מברך – כועס בג'יבריש– עומדים במעגל, המנחה מדגים ראשון, עליו לכעוס בג'יבריש תוך כדי שימוש בטון דיבור ושפת גוף כועסים על מי שמשמאלו. כשהוא עוצר, התגובה היא בג'יבריש תוך שימוש בטון שפת גוף וקול מנחם, רך, מכיל, מברך.

תרגיל העיוור– בזוגות; מוביל ומובל. המוביל עם עיניים פקוחות מוביל את השותף שלו כשעיניו עצומות וקשורות בבד בתוך החדר מונע ממנו להיתקל בחפצים ומאפשר לו לבטוח ולהאמין בו. בהישמע הגונג מחליפים בתפקידים. בסיום- משתפים במעגל בסיפור שבו הובלתי או הובלתי בחיים שלי.

תרגיל מוביל מובל נוסף ב-4 סבבים

  1. בנגיעה קלה של אצבע לאצבע ובעיניים פקוחות משחקים בהובלה מתרגלים הקשבה סבלנות אחד לשני כמו גוף אחד הדגש להרפות להיות בנוכחות.
  2. אחד המשתתפים עוצם עיניים והופך למובל.
  3. היפוך תפקידים.
  4. שני המשתתפים בעיניים עצומות- ההקשבה יוצרת את הדינמיקה של המוביל-מובל ללא תכנון מראש.

משחק הכסאות– מעמידים שורה של כסאות בזיגזג. יש כיסא אחד פחות ממספר המשתתפים. לצלילי מוסיקה מסתובבים סביב הכיסאות. עם הפסקת המוסיקה כולם יושבים ורק לאחד לא נותר כיסא והוא מתיישב על אחד הנוכחים. מוציאים כיסא אחד החוצה כרגע בסבוב סביב הכיסאות יש מחסור של 2 כסאות ועם הפסקת המוסיקה יש 2 אנשים שצריכים למצוא מקום ישיבה על חבריהם. כך לאט לאט מתמעטים הכיסאות וחברי הקבוצה צריכים למצוא דרך להסתדר ביניהם בכל פעם שהמוסיקה נעצרת הם חייבים לשבת ולמצוא סדור שכולם יהיו ביחד ובמגע ביניהם. עד שנותר כיסא אחד והרבה משתתפים וגם אז כולם חייבים להיות מחוברים בצורה כלשהי.

תפילה או שיר– לחלק לקבוצה מילים של שיר, או תפילה. המטרה להעלות תדר, לראות את המילים את האותיות את השימוש בשפה ומתוך כך לקחת משפט או מילה אחת שדרכה אפתח מעגל. אחרי הקראת המילים ניתן לשיר ביחד את השיר.

מתאים לשבץ שירים ומשפטים מהמקורות כמו שירים שהולחנו מתוך ספר תהילים, לדוגמא: "שיר למעלות אשא עיניי אל ההרים מאין יבוא עזרי" (תהילים), שיר מתוך ברכת הכוהנים "יברכך ה' וישמרך יאר ה' פניו אליך ויעשה לך שלום" ( לחן: לב טהור), שירי נשמה עם מילים בעלות משמעות וערך כמו: שלום, תפילה, כוונה, הקשבה, אהבה, חברות, אחדות, אמת, כנות ועוד. שירים מתוך טקסים ומעגלים כמו "גוף נפש כוונה ורגש…" (לחן בדיסק של טכסים סגול), "לב טהור ברא לי אלוהים ורוח נכון חדש בקרבי…" "אם נדע לומר אמת…." (דין דין אביב), ושירים של זמרים וזמרות כמו – תעשי רק מה שאת אוהבת (גלי עטרי), ים הרחמים (קובי אפללו)ֿ, "יום אחד זה יקרה….מחכה" (ריטה), שמחות קטנות (עמיר בניון).

שירים אלו חודרים ללב. האדם מקשיב כי זה מתחבר לו ישירות לערכים הכי פשוטים והכי עמוקים בחייו.

שיר ותנועה שבאה מהלב מוסיפים לשיר תנועות שחוזרות על עצמן והופכות לריקוד מהלב ניתן לחזור לשיר ולריקוד בכל תחילת מפגש. שיר ״עולם אחד אלוהים אחד אהבה אחת לכולנו״.

מדיטציה תרגול שקט, נשימות מודעות ומיקוד ב"כאן ועכשיו". עצום עיניים ל-2-20 דק', שב בנוח בגוף רפוי, נשום נשימות עמוקות. תן למחשבות לחלוף הלאה בלי להיתקע בהן. התמקד בהכנסת האוויר לגוף והוצאתו.

דמיון מודרך בטבע– קח דף חלק וצבעים צא לטבע וחפש עץ בסביבתך הקרובה. שב תחתיו, ועצום עיניים, היכנס להקשבה פנימה ודמיין עץ מיוחד שהיווה חלק מילדותך. דמיין איך נראה העץ? מה גובהו? גבוה או נמוך? איזה סוג גזע? אלו ענפים? עולים מעלה או מתפרשים לצדדים? מה צבע העלים? האם היו עליו פירות? מה עוד אתה רואה על העץ? מי נמצא שם אתך? מה נמצא בקרבת העץ? דמיין את ריח העץ? אלו צבעים עולים בך? מה הרגש שעולה בך? הישאר בעיניים עצומות עוד 5 דקות.

כשתהיה מוכן פתח עיניים ובשקט צייר את עץ הדמיון מילדותך.

מדיטציה מונחית– יש בשוק דיסקים רבים למטרות שונות. מדיטציה למערכות יחסים, לילד שבך, לפתיחת הצ'אקרות, להתמרה אנרגטית ועוד. ניתן לשים דיסק של 30 דק' ולפתוח כך את הפעילות ולצאת מתוכה למעגל הקשבה.

תרגילי תקשורת– המטרה:

1.ללמוד לשבת בשקט ולהירגע בתוך הגוף שלך להיות בהקשבה פנימה ולא החוצה.                                                          2. ללמוד לשבת בנוח מול אדם זר, אחר, היושב/ת מולך.

תרגילי תקשורת 1 יושבים זה מול זה בעיניים עצומות 2 דקות. מנסים לא לזוז ולא לצחוק. להיות בדממה בתוך הגוף שלנו.

תרגיל תקשורת 2– שבו זה מול זה 2 דקות בעיניים פקוחות תוך מבט לתוך העיניים.

נסו להרגיש נוח מול האדם שמולכם. אין לצחוק, למצמץ באופן חריג, להרים או להשפיל מבט אלא להיות בקשר עין לאורך כול התרגיל באופן טבעי ונקי מכול תגובתיות, מימיקה וכו'. אם לא הצלחתם נסו שוב עד שתצליחו. המטרה להתאמן עד שמרגישים בנוח מול אדם אחר.

תרגיל תקשורת מס 3 כנ"ל.

אחד מבני הזוג מנסה להוציא את האחר משלוותו בעזרת מעשים או מילים שיגרמו לו להגיב. המטרה- ללמוד חוזק נפשי והכרת נקודות החולשה, תורפה שלך. לבחון את כושר ההישרדות שלך מול האחר ומול התנהגות פוגעת, מעליבה, מצחיקה. היכולת לשלוט בגוף ובתגובתיות שלך.

בסיום מדברים על תחושות ורגשות שעולים. יש מקום ולגיטימציה להגיד ולבטא כל מה שעולה.   

במעגל שאחרי המעבר הזה ניתן לשתף בתחושות שעלו בהם.

אחת שתיים שלוש דג מלוח– אחד עומד עם הגב לכל המשתתפים. הוא נשען על קיר/עץ. ובמרחק של כ-3-4 מטרים. הוא אומר במהירות – "אחת שתיים שלוש דג מלוח" ומסתובב מיד. כשהוא עומד עם הגב ניתן להתקרב תוך כדי עשית תנועות ופרצופים אך כשהוא מסתובב כולם נעמדים במקומם ב"פריז". הראשון שמגיע ונוגע בו הוא המנצח.

אנו ממליצות לשחק משחק זה בהיפוך המשמעות הרגילה. כלומר המטרה היא שלא כמו במשחק המוכר, דווקא להאריך את המשחק על מנת להחדיר את המסר שמה שחשוב זו הדרך ולא המטרה הסופית של הניצחון. כול עוד המשחק ממשיך יש הנאה, עניין, צחוק- תהנה/ני מהדרך. ברגע שמישהו ניצח הסתיים המשחק! וכך במשחק זה עליך להתקרב למי שסופר, באיטיות רבה ולא לגעת בו אלא ליצור מתח/צחוק/הנאה, עד שמישהו ייגע.

תופסת חיות אחד מהנוכחים שהוא התופס קורא בשם של בעל חיים ומחקה אותו בתנועה ובקול. כול מי שמשחק הופך גם הוא לאותו בעל חיים על ידי חיקוי התנועה והקול ובורח עד שאחד נתפס. נאמר שאת/ה קנגורו, את/ה קופץ/ת עם שתי הרגלים וכך כולם גם כן הופכים לקנגורו. מי שנתפס/ת הופך/כת לחיה אחרת.

אחיזת ידיים במעגל חיבור אנרגטי במעגל נותנים ידיים באופן שיד ימין הפוכה "נותנת" – והיא תמוקם מעל יד שמאל של החבר/ה מימיני, ויד שמאל "מקבלת" מתחת ליד ימין של החבר/ה משמאל. מעבירים מילה (לדוגמא: תודה, בוקר טוב…) וקשר עין. אין להעביר לפני שקיבלת!

דומינו ראלי תנועות– המנחה מעביר/ה תנועה אחת (לדוגמא: מרים/מרימה יד ימין גבוה למעלה) אחריו בגל, יורמו כל ידי ימין של כל המשתתפים בצורת גל, יד רודפת יד. כשהסבב חוזר אל המנחה הוא מוביל תנועה חדשה. המטרה- להמתין בסבלנות לתור ולהיות בהקשבה פנימה ולקבוצה.

כניסה לדמות חיה או דוממת ודיבור מתוכה– ההוראה: העלה\העלי בדמיונך חפץ כלשהו/רהיט/חית מחמד דבר/י את סיפורם כאילו את/ה זה הדבר. לדוגמא: "אני ספה שחורה ודהויה…״

תרגיל ציור פורטרט זוגי-במעטפה אטומה– ישיבה בזוגות. לכל אחד מעטפה ובתוכה דף בגודל A4. ההוראה: "הכנס את היד למעטפה אחוז בעפרון וצייר במשך 2 דק' את בן/בת הזוג תוך כדי התבוננות בעיני השני ולא בציור". המטרה- לתרגל את חוסר השיפוט שלך לעצמך בנוגע ליכולת הציור. בסיום-כתוב הקדשה מהלב לבן/בת הזוג. שוחחו על היצירה והקדישו אותה אחד לשני באהבה.

"ציור" פנים ישיבה בזוגות. ברקע אפשרות למוסיקה נעימה התואמת לתרגיל. ההוראה: צייר/י בעדינות ורגישות עם האצבע את תווי פניו/פניה של בן/בת זוגך". בן/בת הזוג, יושב/ת בעיניים פקוחות או עצומות לפי הרגשתו/ה. אח"כ מתחלפים. המטרה- קרבה, אינטימיות והקשבה לאחר.

שיח זוגי ספר/י לשותף/שותפה שלך במשך 2 דקות דבר מה שאת/ה בוחר/ת לשתף אותו. בן/בת הזוג אך ורק מקשיב/ה ללא תגובה, ללא יעוץ ושיפוט. בתום 2 הדקות מתחלפים.

מי את/ה?– יושבים בזוגות. אחד מבני הזוג יושב/ת עם עיניים עצומות קשוב/ה פנימה .השני יושב/ת בקרבה מקסימאלית ולוחש/ת את המילים: מי את/ה? ומחכה לתשובה בשקט ובסבלנות. לאחר שנענה/תה תחזור אותה שאלה על עצמה: מי את/ה? המטרה היא להסיר את כל המסכות והזהויות האוטומטיות ולהגיע לעומקים ולמהויות.

מעגל כוח מוציאים החוצה 4 מתנדבים. בחדר נשארים שאר המשתתפים. הם נותנים ידיים ויוצרים מעגל סגור. אלה שיצאו נכנסים אחד אחד והמטרה שלהם- להיכנס פנימה למעגל בכל דרך שיבחרו. המטרה- לבדוק מהו האוטומט, האינסטינקט של כול משתתף לפתור את הבעיה ומהי בחירתו- האם בדרכי שלום או בדרכי מלחמה. מכאן ניתן לפתוח מעגל. מניסיון מי שאומר "בבקשה" למשתתף זה או אחר, המעגל יפתח בפניו!

פלונטר– עומדים במעגל, מושיטים ידיים קדימה ואוחזים יד של מישהו במעגל חוץ מאשר לאדם העומד לידך עד שכל הידיים מחוברות. המטרה- לנסות לצאת מהפלונטר בלי לעזוב ידיים ובלי לדבר! 

אפשרות נוספת– ניתן לעשות מעגל ידיים רגיל ואז לתת לאדם אחד להוביל בלי לעזוב את הידיים של אלו שבהם הוא אוחז. תפקידו ליצור פלונטר, לעבור מעל ומתחת לידיים אחרות ולמשוך אחריו את יתר הקבוצה. המטרה- לתת לקבוצה לנסות לחזור למעגל פתוח בחזרה בלי לעזוב ידיים.

"זיפ- זאפ- זבנג"- עומדים במעגל

זיפ = מחיאת כף לכיוון האדם העומד משמאלי תוך יצירת קשר עין איתו ואמירת המילה זיפ.

זאפ = מחיאת כף למשתתף העומד במעגל תוך קשר עין אתו. מלבד לאלו העומדים מצדדי תוך אמירת המילה "זאפ".

זבנג = מחיאת כף לכיוון האדם העומד מימיני תוך יצירת קשר עין אתו תוך אמירת המילה זבנג.

ההוראה- חובה לשמור על קשר עין ומי שמתבלבל עוצר את המשחק ומתחילים מחדש. ללמד כול חלק בנפרד עד שזה מופנם דרך הגוף.

צ'יק- צ'ק- בלנדר- טוסטר- ג'יימס בונד

מטרת המשחק- הקשבה להוראה, ריכוז, צחוק והנאה. המנחה עומד במרכז המעגל. המנחה מסתובב ומצביע על אחד המשתתפים העומדים במעגל. המשתתף הנבחר והשניים שלצדו תמיד יפעלו בצורה המוכתבת לפי כללי המשחק הבאים. כשאומר המנחה בהצביעו על אחד המשתתפים את המילים- צ'יק צ'ק, השניים מהצדדים יסתובבו אל המשתתף ירימו ידיים מעל לראשו והוא צריך לומר את המילה צ'ק ולכפוף ברכיים. כשאומר המנחה את המילה בלנדר, השניים מצדיו של המשתתף יוצרים תנועות סיבוביות מעל לראשו. והמשתתף מסתובב סביב עצמו כמו סביבון. כשאומר המנחה את המילה טוסטר, השניים מהצדדים מסתובבים לאמצעי ,מושיטים ידיים אחד כלפי השני/ה בגובה החזה והמרכזי קופץ מעלה ואומר "ביפ". כשאומר המנחה את המילה ג'יימס תוך תנועה של ירי ברובה לכיוון המשתתף. השניים מהצדדים עושים תנועה של ליטוף ואומרים בונד.   

דייר בית פיצוץ– להתחלק לשלישיות. כול זוג יוצר בית ע"י כך שהם מחברים ידיים גבוה מעל לראשו של המרכזי. מי שעומד בפנים הוא הדייר. המנחה קורא ומכריז: "דייר" ואז רק הדיירים (כל אלה שבפנים) רצים ומחפשים בית חדש. המנחה קורא "בית" אז כול אלה שיצרו את הבית רצים ומחפשים דייר חדש. וכשהמנחה קורא "פיצוץ" אז כולם (כול השלישיות) רצים בחלל ומחפשים ליצור שלישיה חדשה.

לרקוד את השם ציירו את השם שלכן עם הגוף. היד או הרגל או האגן הם המכחול שלכן. בזוגות; אחת מציירת עם השנייה את שמה. לא מעתיקה אלא מקשיבה לה ונעה יחד אתה.

משחק הכרות עפ"י קטגוריות שייכות- חלוקה לקבוצות לפי סטטוסים שונים-גיל, צבע עיניים, מספר נעליים, תחביב, מי שיש לו חוג טניס, ספורט, נגינה… גיל שבו היית רוצה להיות, לפי מספר הילדים שיש לך, למי שיש רק בנים, רק בנות, בן ובת, תאומים, אח אחד, 2 אחים… לפי הרגשה אינטואיטיבית- כימיה תחושת קרבה בלתי מוסברת…

חיבור מהלב קשר עין ושירה– להביט בעין ימין של בת הזוג (כדי שהעיניים לא יתרוצצו). יד שמאל על הלב, את יד ימין שלך שים על יד שמאל של מי שמולך- על הלב. אני רואה כמה קשה היה לך בחיים אני רואה אותך. אנחנו כולנו אחים אחיות בעלי לב אמיץ. לשים את הידיים כמו יהלום או מעוין באזור הרחם איפה שנולדים חיים חדשים. המעגל הפנימי נשאר ולא זז המעגל החיצוני זז תנועה אחת שמאלה. ״לתוך הלב בלי השכל, מיינד באומץ , כאחד!!!״ מנטרה שחוזרת על עצמה…

התהוות נר השלום– הכנת נר שלום לבן שיסמל את השלום בתוכנו. כל מי שרוצה ידליק נר מהנר המרכזי וניתן לכל מי שרוצה מהבית לשכנים ולסביבה באהבה גדולה.

נכתב ע״י שרון אדם וכוכבה שניידר