קיימים רבדים רבים של מערכות יחסים המשפיעים ומושפעים בכל מעגל. במאמר זה נמנה חמישה רבדים:

  1. רובד האני
  2. רובד האחר והקבוצה
  3. רובד המנחה
  4. רובד ההשפעה
  5. רובד הרגשות והמצבים המנטאליים

 

1. רובד האני – הקשבה וריפוי מערכת היחסים של הפרט עם עצמו

המסע לעבודה עצמית, לשינוי ותיקון של ההתנהגויות, ערכים והתגובות האוטומטיות מתחיל בפרט. כשפרט משנה את עצמו הוא משנה את העולם סביבו. כשהפרט מתעורר הוא מעורר גם אחרים והופך להיות מוקד השפעה.

שאלות אפשריות להתבוננות עצמית בתוך תהליך המעגל: האם אני מקשיב לעצמי? לרגשותיי? לגוף שלי? לשפת הגוף שלי? האם אני יודע לזהות את הרגש שחי בי ברגע זה? האם אני מודע לדרך בה אני מגיב? האם אני יודע ומבין מה אני רוצה באמת?

2. רובד האחר והקבוצה – הקשבה לאחר וריפוי של מערכות יחסים

מתוך האינטראקציה והסיפור של האחר, המשתתף במעגל מרחיב את רפרטואר ההתבוננות שלו, לומד על עצמו על האחר ועל העולם. כל אחד משפיע ומושפע בעת ובעונה אחת. המעגל מאפשר ראיית האחר מתוך חמלה והכרה באנושיותו.

שאלות שהמשתתף עלול לשאול את עצמו אל מול האחרמה והאם כדאי לי לשתף? כמה כדאי לי להיזהר? אם אספר, מה יעשו עם המידע? האם אני ארגיש נוח? מה יחשבו עלי? מה יגרום לי לתת אמון באחר ולהביא עצמי ללא פחד?

שאלות התבוננות על הצמיחה שלי מתוך האינטראקציותמה למדתי על עצמי דרך האחר? מה למדתי על האחר? עד כמה הייתי בחמלה? עד כמה יכולתי להכיל שונות? האם הייתי בסבלנות? האם הייתי בנוכחות אל מול הסיפור האחר? מה עורר בי התנגדות? איך זה בא לידי ביטוי? איך זה השפיע עלי? מה מחבר/דוחה אותי אל מול המנחה?

3. רובד המנחה – הקשבה אינטראקטיבית: לשדה, לאחר ולעצמי

המנחה מהווה עד, שרת ושמש – הוא נכנע לחכמת המעגל ונמצא שם כחלק מהמעגל, מתרגל את אי הציפייה מראש ואת אי ההצמדות לתוצאה ורואה בראיה רגישה את השדה האינטראקטיבי ממקום של התבוננות ואיפשור.

שאלות שהמנחה ישאל עצמומה אני בוחר להגיד? עד כמה אני מודע ורגיש להרכב המשתתפים? האם אני בסבלנות והכלה? האם אני יודע להעלם ולהישען לאחור על מנת לאפשר למעגל להיות? האם אני יכול לשחרר שליטה?

האם אני קורא את השדה? האם אני מכיל שקט לאורך זמן? האם אני מאפשר לאחרים להיות או לוקח את כל תשומת הלב? האם בהנחיה משותפת אני רגיש ומאפשר לאחר להביא את עצמו במלאות?

4. רובד ההשפעה – הקשבה למשימה ולייעוד

חובתו של אדם להשפיע מתוך משימת חייו. אם נצא מנקודת הנחה שלכל אדם יש חוסר במשהו והשני משלים אותו ושיש לנו מה לתת – נשאף לצאת ולהשפיע. אדם הרואה עצמו כמקבל ונותן, כלומד ומלמד בעת ובעונה אחת, יוצר תנועה ספירלית של השפעה הן ברמה האישית והן ברמת הסביבה. נתינה מתוך אמונה וייעוד, יוצרת סיפוק, הנאה והנעה. גם המעגל, חכמתו והאנרגיה המעצימה והמכילה המצויה בו, מעלה את תדר העולם ואת התודעה. "האדם נוצר כדי להרים את השמיים" הרב מנחם מנדל מקוצ'ק.

שאלות חזון: עד כמה אני מאמין שיש לי מה לתת? עד כמה אני מאמין ששינוי בי משפיע על סביבתי? עד כמה אני מוכן לצאת מאזור הנינוחות? עד כמה אני הופך להיות "הדבר" ולא רק מדבר עליו? עד כמה אני מתמיד ומורה דרך אמיתי? עד כמה אני מעורר השראה מתוך אמונה בחזון? עד כה אני מחויב לעצמי ולסביבתי? עד כמה אני משפיע ומטמיע?

5. רבדים של רגשות ושל מצבים מנטאליים

המעגל (של עצמנו, החיים, הזוגיות, המשפחתיות, הקהילה) פועם בנו בכל רגע ובכל מקום. האימון במעגל הוא אינסופי. על מנת לשמר את המעגל כאורח חיים, חשוב לתחזק, לתרגל, להיות בעבודה פנימית מתמדת ולצאת להשפיע.

"תן לנו בינה להבין, להשכיל, לשמוע, ללמוד וללמד " מתוך תפילת שחרית.

בכולנו קיימים רגשות רבים המפעילים אותנו. לא תמיד אנחנו יודעים לזהות ולתת שם לרגש הפועם בנו.

המטרה בשלב א': לעצור, לשאול, להתבונן, להבין לעומק מה הרגש שעולה ולתת לו שם.

המטרה בשלב ב': לדעת כיצד הוא מפעיל אותנו ומה הוא גורם לנו לעשות.   

מצבים מנטאליים מעוררים לחקירה עמוקה של רגשות.

דוגמא: כשאני מיואש מה אני מרגיש? האם אני מרגיש חוסר אונים? בלבול? דחייה?

דוגמא: כשאני לחוץ. מה אני מרגיש? האם אני מרגיש פחד? חוסר אהבה? דחייה? דאגה?

אותו מצב מנטאלי מעלה בכל אחד רגשות שונים בגלל פרשנויות או פרדיגמות שונות. כל פרשנות מעלה רגש ובעקבותיו תגובה. ניתן על יד העלאת אפשרויות של פרשנויות לשנות רגשות ולשנות תוצאה (מודל אפר"ת – אירוע פרשנות רגש ותגובה) דרך מעגל ההקשבה היא דרך הפורשת בפנינו כל פעם מחדש ומתוך מגוון האינטראקציות  מארג של אפשרויות ותפישות ממנו אנו למדים וצומחים.

דוגמאות לרגשות ומצבים מנטאליים אפשריים:

רגשות כמו: שנאה, קנאה, תסכול , טינה, חוסר אונים, צער, חרדה, עצב, כעס, כעס עצמי, יגון, חידלון, דאגה, דחייה, בדידות, השפלה, בושה, פחד…

שאלות אפשריות: למה ומתי עולה בי כעס על עצמי, על האחר? מה הרגש שמפעיל אותי? מה מדאיג אותי? מה מכניס אותי לחוסר אונים? מה גורם לי צער? מתי אני מרגיש בודד? מתי אני מרגיש דחוי?

מצבים – באסה, לחץ, חוסר סיפוק, חוסר וודאות, שעמום, אי שקט, הלקאה עצמית, חוסר ערך, ייאוש, בלבול, ריצוי, חוסר בטחון, קבלה, הכלה…

נכתב ע״י שרון אדם וכוכבה שניידר