לפני כ- 30 שנה, ארה"ב, ג'ק צימרמן, מייסד ארגון אוהיי, חיפש דרך אחרת ליצור דיאלוג בין קבוצות שונות בתוך בית הספר אותו ניהל. בית ספרו היה אינטגרטיבי ולמדו בו אוכלוסיות מגוונות .את ההשראה לדיאלוג שרצה קבל מתוך מסורות בתרבויות שבטיות, שבהן התכנסו אנשי השבט סביב למדורה והיו מדברים במעגל עם חפץ הקשבה שעבר מיד ליד כך למדו וכך החליטו החלטות לגבי חייהם ולגבי חיי השבט

כיום מעגל ההקשבה פועל במספר בתי ספר בקליפורניה, ומשנת 2005 עיריית לוס אנג'לס אישרה לארגון אוהיי להטמיע בבתי הספר הציבוריים בכל מחוז לוס אנג'לס את מעגלי הקשבה כחלק מתוכנית הלימודים.

השיטה מצאה את דרכה לתחומים מגוונים אחרים לצוותי עבודה, עסקים, ועוד

מחקר שנעשה בארה"ב באחד מבתי הספר שהטמיעו את השיטה הראה כי בבית הספר בו נערך מעגל ההקשבה יש מיומנויות תקשורת וקשרים חברתיים טובים יותר וכן שרמת ההישגים בלימודים עלתה למרות שחלק מזמני השעורים שימשו למעגל.

לארץ הגיע המעגל על ידי רונית רינת שהקימה את העמותה למעגלי הקשבה. החזון שלה הוא להביא את המעגלים לכל ילד בכל בית ספר במערכת החינוך, ולגופים וארגונים נוספים ארגונים חברתיים, עיריות, מטפלים, עסקים ועוד

למעגלי ההקשבה יכולת מיוחדת לענות על צרכים שמערכות ההוראה והטיפול הרגילות לא הצליחו לענות עליהם . ילדים ותלמידים שחוו את מעגל ההקשבה קיבלו אותו באהבה, שיתפו אתו פעולה וגילו כבוד אחד לשני, כבוד לכללי הדרך , תוך חיזוק הערכתם העצמית .

דרך מעגל ההקשבה מאפשרת לילדים ולתלמידים בגנים ובתי הספר, בכיתות רגילות ובכתות אתגר להתמודד עם האתגרים בלמידה, בקשב ובהתנהגות.

במעגל, אנשי הצוות החינוכי והתלמידים הם שווי ערך.

החוויה שבה הילד/ התלמיד מקבל את חפץ הדיבור לידיו והמעגל כולו מקשיב לו, הינה חוויה משמעותית עבורו.

התרגול של הקשבה ודיבור מהלב מתוך סובלנות וחוסר שיפוטיות,ותגובתיות מאפשר יצירת אווירה בגן ובבית הספר, המשפיעה לטובה על חיי היומיום של הילדים/ התלמידים הדרך מסייעת בפתרון קונפליקטים ללא אלימות מילולית או פיזית ויוצרת סביבת משחק ולימוד פורייה, תומכת ומעצימה.

במחקר שנעשה בארה"ב הוכח שבבתי ספר שמנהיגים את המעגל באופן קבוע לפחות אחד לשבוע, רמת האלימות ירדה וציוני התלמידים עלו בהתמדה תוך יצירת איכות חדשה של תקשורת בין התלמידים והקהילה הסובבת אותם. התלמידים לומדים לתת אמון אחד בשני, לפתח אחריות המתחלקת בין כל חברי הקבוצה, לדון בנושאים מתוך גישות שונות ולגבש יחד החלטות משותפות .

היום, כ 253,000 תלמידים בבתי הספר בלוס אנג'לס משתתפים במעגלי הקשבה בתמיכה ובסיוע של – עיריית לוס אנג'לס אשר אמצה את המעגלים ומרחיבה את הפעילות בבתי הספר שבתחומה.

דרך מעגל ההקשבה מכוונת לטיב חייו כמכלול של כל משתתף, כולל בהיבטים הרגשיים הגופניים,האינטלקטואליים והרוחניים שלו.

בחברה שבה בדרך כלל מרגישים תלמידים מנותקים וללא קשב, מעניקה להם דרך מעגל ההקשבה את המיכל הבטוח להביע את עצמם לספר את סיפורם האישי, לחלוק את דאגותיהם ולחגוג את הישגיהם . בנוסף, מאפשר המעגל הזדמנות לברר את טיבם של היחסים שלהם עם עצמם, עם אחרים ועם הקהילה שסביבם.

לדוגמא: בכיתות חטיבת הביניים מושם עיקר הדגש על עזרה לתלמידים לעבור משלב הילדות לשלב הבגרות. בתהליך הלמידה וההעמקה במעגל מתבהרים לתלמידים ערכי חייהם. הבהירות מאפשרת קבלת אחריות על ההחלטות בקשר לחברויות, לצוות בית הספר, למשפחה, למיניותם, לשימוש בסמים ובאלכוהול, לדרך שבה הם נוהגים באחרים ולהשפעה האישית שלהם על החברה.

דרך המעגל מכוונת להעצים הערכה עצמית וללמד כישורי חיים שיאפשרו למשתתפים להתמודד נכון עם חייהם.

נכתב על ידי עמותת מעגל הקשבה בישראל ועמותת האם באוהיי ארה"ב

ערוך על ידי כוכבה שניידר ושרון אדם